View Printable Version :: Email to a Friend
“Sayyid al-Qawm Khadimuhum” Narratives
Hadith & Sunnah
Dr. Shehzad Saleem

 

In this article, we will analyze some narratives ascribed to Prophet Muhammad (sws) that say that the leader of the nation is their servant. The following narrators report these narratives:

1. Anas ibn Malik (rta)

2. Zayd ibn Aslam

3. Sahl ibn Sa‘d

4. ‘Uqbah ibn ‘Amir (rta)

5. Jarir ibn ‘Abdullah (rta)

 

Their narratives are evaluated below:

 

1. Anas ibn Malik (rta)

 

(1)

 

حَدَّثَنَا اَبُو اَحْمَدَ الْغِطْرِيفِيُّ، حَدَّثَنَا حَبَّانُ بْنُ اِسْحَاقَ الْبَلْخِيُّ، حَدَّثَنَا حَمُّ بْنُ نُوحٍ، حَدَّثَنَا سَلْمُ بْنُ سَالِمٍ، عَنِ ابْنِ الْمُبَارَكِ، عَنْ حُمَيْدٍ، عَنْ اَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللّٰهِ صَلَّي اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "سَيِّدُ الْقَوْمِ خَادِمُهُمْ، وَسَاقِيهِمْ آخِرُهُمْ شُرْبًا"

Anas ibn Malik stated that God’s Messenger (sws) said: “The leader of a nation is their servant. He is the one who makes them drink and himself drinks at the end.”1 

Following is the schematic illustration of the isnad of this narrative’s variants:

 

Jan22_1.PNG (722×360)

 

About Salm ibn Salim, Ibn Abi Hatim records: it is reported that Ahmad ibn Hanbal regarded him to be laysa bi dhak as if he was regarding him unreliable; Yahya ibn Ma‘in says that he is laysa bi shayy; Abu Hatim says that he is da‘if al-hadith turika hadithuhu; Abu Zur‘ah says that he cannot be attested and is la yuktabu hadithuhu.2 Al-Haythami says that he is da‘if.3 The additional jarh on him recorded by Ibn al-Jawzi is as follows: Ibn al-Mubarak regards him to be a liar, al-Nasa’i says that he is da‘if, al-Sa‘di says that he is ghayru thiqah and al-Daraqutni regards him to be munkar al-hadith.4 Ibn Hibban says that he would thoroughly mix up things in reporting narratives.5 Al-‘Uqayli6 and al-Dhahabi7 also regard him to be da‘if.

 

 

(2)

 

وحدث أحمد بن عبداللّٰه الفارياناني ثنا شقيق بن ابراهيم عن ابراهيم بن ادهم عن عباد بن كثير عن الحسن عن أنس قال سمعت رسول اللّٰه صلي اللّٰه عليه وسلم    يا ويح الخادم في الدنيا هو سيد القوم في الآخرة هذا مما تفرد به الفارياناني بوضعه وكان وضاعا مشهورا بالوضع

Anas stated: “I heard God’s Messenger say: ‘… Blessed be the servant of the world; he will be the leader in the hereafter.’”8

 

Following is the schematic illustration of the isnad of this narrative:

 

Jan22_2.PNG (630×334) 

 

As seen in the text, Abu Nu‘aym saus that al-Farayanani has concocted this narrative.

 

2. Zayd ibn Aslam

 

اخبرنا اِبراهيم حدثنا محمد حدثنا سعيد قال سمعت بن المبارك عن عبد الرحمن بن زيد بن أسلم عن أبيه أن رسول اللّٰه  صلي اللّٰه عليه وسلم  قال سيد القوم خادمهم في السفر

Zayd ibn Aslam reported from his father that God’s Messenger said: “The leader of a nation is their servant in travels.”9

 

Following is the schematic illustration of the isnad of this narrative:

 

Jan22_3.PNG (562×318)

 

The narrative is munqata‘ because Zayd ibn Aslam (d. 136 AH) mawla ‘Umar ibn al-Khattab10 never met the Prophet (sws) (d. 11 AH). Moreover, his son ‘Abd al-Rahman ibn Zayd ibn Aslam is very suspect.11

 

3. Sahl ibn Sa‘d

 

أخبرنا أبو عبد اللّٰه الحافظ في التاريخ أنا أبو طاهر أحمد بن الحسين نا علي بن عبد الرحيم الصفار نا علي بن حجر السعدي نا عبد العزيز بن أبي حازم عن أبيه عن سهل بن سعد قال قال رسول اللّٰه  صلي اللّٰه عليه وسلم  سيد القوم في السفر خادمهم

Sahl ibn Sa‘d stated that God’s Messenger said: “The leader of a nation is their servant in travels.”12

 

Following is the schematic illustration of the isnad of this narrative:

 

Jan22_4.PNG (639×383) 

 

No information is available on ‘Ali ibn ‘Abd al-Rahim al-Saffar and Abu Tahir Ahmad ibn al-Husayn.

 

4. ‘Uqbah ibn ‘Amir (rta)

 

أخبرني عبيد اللّٰه بن محمد الزاهد العكبري بها قال أنا عبد اللّٰه بن محمد بن مسيح قال أنا محمد بن عباس المعروف بابن مردة قال أنا محمد بن السرى القنطري قال أنا علي بن عبيد اللّٰه قال قال يحيي بن أكثم بت ليلة عند المأمون أمير المؤمنين فانتبهت في حوف الليل وأنا عطشان فتقبلت فقال يا يحيي ما شأنك قلت عطشان واللّٰه يا أمير المؤمنين فوثب من مرقدة فجاءني بكوز من ماء فقلت يا أمير المؤمنين ألا دعوت بخادم ألا دعوت بغلام فقال لا حدثني أبي عن أبيه عن جده عن عقبة ابن عامر قال قال رسول اللّٰه صلي اللّٰه عليه وعلي آله وسلم سيد القوم خادمهم

‘Uqbah ibn ‘Amir stated that God’s Messenger said: “The leader of a nation is their servant.”13

 

Following is the schematic illustration of the isnad of this narrative’s variants:

 

Jan22_5.PNG (639×499) 

 

The isnad is munqata‘ between ‘Uqbah ibn ‘Amir (d. 58 AH)14 and al-Mansur who was born in 95 AH.

 

5. Jarir ibn ‘Abdullah (rta)

 

أخبرنا أبو عمر الحسن بن عثمان الواعظ أخبرنا جعفر بن محمد بن احمد بن الحكم الواسطي حدثني احمد بن الحسن الكسائي حدثنا سليمان بن الفضل النهرواني حدثني يحيى بن أكثم قال بت ليلة عند المأمون فعطشت في جوف الليل فقمت لاشرب ماء فرآنى المأمون فقال ما لك ليس تنام يا يحيي قلت يا أمير المؤمنين أنا واللّٰه عطشان قال ارجع إلي موضعك فقام واللّٰه إلي البرادة فجاءني بكوز ماء وقام علي رأسي فقال اشرب يا يحيي فقلت يا أمير المؤمنين فهلا وصيف أو وصيفة فقال إنهم نيام قلت فانا كنت اقوم للشرب فقال لي لؤم بالرجل ان يستخدم ضيفه ثم قال يا يحيي فقلت لبيك يا أمير المؤمنين قال ألا أحدثك قلت بلي يا أمير المؤمنين قال حدثني الرشيد قال حدثني المهدى قال حدثني المنصور عن أبيه عن عكرمة عن بن عباس قال حدثني جرير بن عبد اللّٰه قال سمعت رسول اللّٰه  صلي الله عليه وسلم  يقول سيد القوم خادمهم

Jarir ibn ‘Abdullah stated that God’s Messenger said: “The leader of a nation is their servant.”15


 

Jan22_6.PNG (457×508)

                                           

We find the following jarh on ‘Ikramah:

 

حدثنا الحسن بن علي ومحمد بن أيوب قالا حدثنا يحيی بن المغيرة قال حدثنا جرير عن يزيد بن زياد عن عبد اللّٰه بن الحارث قال دخلت علی علي بن عبد اللّٰه بن عباس فإذا عكرمة في وثاق عند باب الحسن فقلت له ألا تتقي اللّٰه قال فإن هذا الخبيث يكذب علی أبي

‘Abdullah ibn al-Harith said: “I came to ‘Ali ibn ‘Abdullah ibn ‘Abbas and found that ‘Ikramah was chained near the door of Hasan. So I said to him: ‘Do you not fear God?’ He replied: ‘This is because this hideous person fabricates lies about my father.’”16

 

Sulayman ibn Muhammad ibn al-Fadl al-Nahrawani (d. 287 AH) is regarded to be da‘if by al-Daraqutni.17

About Yahya ibn Aktham, al-Dhahabi records: scholars regard him to be da‘if; Abu Hatim says fihi nazar; Yahya ibn Ma‘in says that he is a liar; Ishaq ibn Rahawayh says that this dajjal narrates from Ibn al-Mubarak; ‘Ali ibn al-Husayn ibn al-Junayd says yasriq al-hadith; Salih Jazarah says that he reports narratives from ‘Abdullah ibn Idris that he has not heard from him; Abu al-Fath al-Azdi says that he narrates strange things from reliable narrators.18

No information is available on Ahmad ibn al-Hasan al-Kasa’i.

 ______________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________

1. Abu Nu‘aym Ahmad ibn ‘Abdullah ibn Ahmad ibn Ishaq ibn Musa ibn Mihran al-Asbahani, Al-Arba‘un ‘ala madhhab al-mutahaqqiqin min al-sufiyah, 1st ed. (Beirut: Dar Ibn Hazm, 1414), 59, (no. 27). See also: Juz’ Baybi bint ‘Abd al-Samad al-Harqiyyah, Baybi bint ‘Abd al-Samad al-Harqiyyah, 1st ed. (Kuwait: Dar al-khulafa’ li al-kitab al-islami, 1986), 69.

2. Ibn Abi Hatim, Al-Jarh wa al-ta‘dil, vol. 4, 266.

3. Al-Haythami, Majma‘ al-zawa’id, vol. 3, 170.

4. Ibn al-Jawzi, Al-Du‘afa’, vol. 2, 9.

5. Ibn Hibban, Al-Majruhin, vol. 1, 344.

6. Al-‘Uqayli, Al-Du‘afa’, vol. 2, 165.

7. Al-Dhahabi, Al-Mughni, vol. 1, 273.

8. Abu Nu‘aym, Hilya al-awliya’, vol. 8, 53.

9. Ibn al-Mubarak, Al-Jihad, vol. 1, 159, (no. 207).

10. Ibn al-Jazari, Ghayah al-nihayah, vol. 1, 296.

11. See, for example: Ibn Hibban, Al-Majruhin, vol. 2, 57.

12. Al-Bayhaqi, Shu‘ab al-iman, vol. 6, 634, (no. 8407).

13. Abu ‘Abd al-Rahman al-Sulami, Adab al-suhbah, 1st ed. (Egypt: Dar al-sahabah li al-turathm 1410 AH), 89-90, (no. 117). See also: Ibn ‘Asakir, Tarikh Madinah Dimashq, vol. 33, 312-313.

14. Ibn Hibban, Mashahir ‘ulama’ al-amsar, 199.

15. Al-Khatib al-Baghdadi, Tarikh Baghdad, vol. 10, 187. See also: Ibn al-Jawzi, Al-Muntazim, vol. 10, 62-63; Ibn ‘Asakir, Tarikh Madinah Dimashq, vol. 13, 313.

16. Al-‘Uqayli, Al-Du‘afa’ al-kabir, vol. 3, 373-374.

17. Al-Dhahabi, Mizan al-i‘tidal, vol. 3, 313.

18. Al-Dhahabi, Tarikh al-islam, vol. 18, 540.

   
 
For Questions on Islam, please use our
 

Replica Handbags Bottega Veneta fake Bvlgari fake Celine fake Christian Dior fake Gucci fake Gucci Bag fake Gucci Wallet fake Gucci Shoes fake Gucci Belt fake Hermes fake Loewe fake Louis Vuitton fake Louis Vuitton Belt fake Louis Vuitton Calf Leather fake Louis Vuitton Damier Azur Canvas fake Louis Vuitton Damier Ebene Canvas fake Louis Vuitton Damier Graphite Canvas fake Louis Vuitton Damier Infini Leather fake Louis Vuitton Damier Quilt lamb fake Louis Vuitton Embossed Calfskin fake Louis Vuitton Epi fake Louis Vuitton Game On Monogram Canvas fake Louis Vuitton Jewellery fake Louis Vuitton Key Holder fake Louis Vuitton Mahina Leather fake Louis Vuitton Monogram Canvas fake Louis Vuitton Monogram Denim fake Louis Vuitton Monogram Eclipse Canvas fake Louis Vuitton Monogram Empreinte fake Louis Vuitton Monogram Seal fake Louis Vuitton Monogram Shadow fake Louis Vuitton Monogram Vernis fake Louis Vuitton Monogram Watercolor fake Louis Vuitton New Wave fake Louis Vuitton Shoes fake Louis Vuitton Since 1854 fake Louis Vuitton Strap fake Louis Vuitton Taiga Leahter fake Louis Vuitton Taurillon leather fake Louis Vuitton Transformed Game On canvas fake Louis Vuitton Utah Calfskin fake Louis Vuitton X Supreme fake Mulberry fake Prada fake YSL fake